Cum spuneam aici, cred în educația Montessori.
Importanța activităților senzoriale
Maria Montessori spunea că simțurile copiilor sunt porți spre descoperirea lumii, iar materialele create în acest scop sunt cheile acestora. Totodată zicea că mâna este defapt o unealtă a creierului.
Copiii absoarb cele mai multe informații în primii trei ani din viață, iar învățarea se face fără efort.
Rolul adultului este de a sprijini dezvoltarea naturală a copilului.
Experiențele senzoriale nu dezvoltă doar organele de simț (ochi, urechi, nas, limbă și piele), ci ajută și la înțelegerea mediului înconjurător.
Țin minte perfect cum, copil fiind am umplut o mănușă chirurgicală cu nisip. Împreună cu sora mea și cu o verișoară am agățat-o de un băț, am scos-o pe geam și fiecărei persoane care trecea pe acolo îi ziceam: „dați mâna cu mine!”. În spatele ideii proaste de a speria lumea cu mâna ciudată, stătea fascinația noastră legată de ceea ce simțeam când o atingeam.
Baloane senzoriale
Pornind de la aceste informații, i-am făcut Minulicii o activitate senzorială cu baloane.
Am umplut baloanele cu:
- nisip
- apă
- aer
- spaghete
- biluțe.
Pentru a se concentra asupra unei singure caracteristici, toate baloanele au fost de aceeași culoare. Ideal ar fi fost ca și mărimea baloanelor să fie aceeași. Materialele senzoriale scot în evidenţă o singură variabilă, eliminând celelalte diferenţe. Deci, ar fi trebuit ca toate baloanele să aibă aceeași:
- culoare,
- mărime,
- formă (mai greu) și
- (același) material.
Gradul de dificultate al activității poate varia în funcție de dezvoltarea copilului. Astfel, pentru un copil mai mare, conținutul baloanelor poate fi doar puțin diferit (ex. coca de clătite – apă sau chiar orez – cuş-cuş).
Pe lângă explorarea baloanelor cu ajurorul mâinilor, Minu a ascultat sunetele produse de unele baloane la agitare și a stabilit care este cel mai greu balon. Ar fi fost bine dacă făceam două seturi de baloane (fiecare set de culoare diferită) și să le potrivească pe baza simțului tactil. Aș mai fi putut să pun în castronele materialele care se regăseau și în baloane, iar ea să își dea seama care balon corespunde fiecărui castronel.
Pernițe senzoriale
O activitate asemănătoare este cea cu pernițele senzoriale. Două seturi de pernițe, preferabil câte o culoare pentru fiecare set, umplute cu:
- vatelină
- celofan
- foițe de lemn
- biluțe
- făină
- paste.
Ca orice activitate tactilă, potrivirea perechilor de pernițe se poate realiza și cu ochii închiși, însă Minuca nu e încântată de această variantă, iar în cazul de față nici nu prea își are rostul, pernițele fiind de forme și dimensiuni aproape identice.
Cele două metode de învățare nu sunt jucării, sunt activități care necesită prezența unui adult!
Spor la învățat prin joacă!
Balint Simona says
Am incercat si eu azi sa umplu baloane, dar nu stiu care e secretul pentru a le si umfla.Sau raman mici?Imi par mari la tine in poze.Si cum legi balonul cu apa sa nu curga?Am observat ca se scurge apa daca inod :(.
Mama Minucăi says
Baloanele cu umpluturi de granulatie mica: cu ajutorul unei palnii umpli balonul. Apoi, il umfli putin. Strangi cu mana gura balonului ca sa nu iasa aer. Pozitionezi iar palnia si dai incet drumul la PUTIN AER. Repet, incet, daca nu vrei sa-i prezinti activitatea „vulcanul”. Si repeti smecheria pana balonul atinge dimensiunea dorita.
Balonul cu apa il strangi foarte bine. E important sa nu fie baloanele foarte subtiri.
Ce ar mai fi important: sa aiba baloanele aceeasi dimensiune.
Bafta si distractie placuta!
Balint Simona says
Cu palnia am umplut si eu, si am experimentat „vulcanul”. Mi-a placut, nu ma asteptam :).Am sa mai incerc cum zici tu, sper sa imi iasa.Merci de sfaturi!
Mama Minucăi says
Cu drag, Simona! Daca bine retin, iti eram datoare si cu o lista de carti, nu?