Știu că de Paște „se poartă” activitățile cu ouă și cu iepurași. Voi prezenta niște activități cu ouă pe care le-am făcut de curând, cu mențiunea că așa cum nu doar de Paște gătesc, nu doar acum că se apropie aceasta sărbătoare, facem activitățile de mai jos.
Jucăriile au rolul lor în dezvoltarea copiilor, însă adesea copiii își doresc să se implice în ceea ce facem noi, ar vrea și altceva decât plastic care cântă, ceva mai interesant. Pentru mine, mama ar fi mai comod să o las doar cu jucarii, pentru că activitățile îmi iau timp să le pregătesc, iar apoi necesită supraveghere.
E foarte important să găsim dificultatea optimă în cazul activităților pentru copii. O activitate prea ușoară, nu îi stârnește interesul și apare plictiseala, iar o activitate prea grea îl frustrează pe copil. E important totodată cum îi prezentăm copilului activitatea. E important să explicam clar ce are de făcut și când îi aratăm, mișcările să fie precise și lente. Dacă copilul se frustrează din cauza dificultăților întâmpinate, putem profita de situație ca să îi amintim că în aceste cazuri e important să se exprime verbal și să ceară ajutorul dacă simte nevoia.
1. Asocierea ouălor după culori
Ouăle le-am găsit la un magazin mic, dar dacă nu aveți astfel de ouă, puteți improviza sau chiar să folosiți carton.
Deja după 2 ani, activitatea aceasta este cam simplă, însă am ales să o notez aici pentru că nu toți avem copii de peste doi ani.
Fie că vorbim de culori, forme, sunete etc. asocierile sunt foarte importante pentru dezvoltarea creieraşului copiilor. Ouăle pot fi desfăcute și refăcute pe culori. Astfel copilul exersează și motricitatea fină. Minu doar recent a reușit să închidă singură ouăle.
2. Refacerea oului după modelul dat
Activitatea aceasta am găsit-o pe undeva pe net. Aş scrie unde, dar nu mai știu. Oricum, i-a plăcut tare mult Minucăi. Pe lângă că a făcut tot felul de conexiuni în căpuț, a exersat și motricitatea fină, asamblând ouăle.
3. Sortare culori
Această activitate a fost o ocazie bună să consolidăm cunoștințele despre culori, dar și pentru exersarea motricității fine. În loc de biluțeele de plastelină se pot folosi pompoane sau chiar cartonașe, iar în loc de linguriță se poate folosi pensetă (clește).
4. Puzzle
Se pot face o multime de modele. Aş fi preferat ca ouăle să nu fie maro, însă nu am avut carton de altă culoare. În general Minu a trecut de etapa puzzle 2 piese, însă oul având formă ovală, am ales varianta aceasta.
Cu ajutorul acestei activități, Minu a exersat motricitatea fină și coordonarea mână-ochi.
5. Sotare cartonașe după model
Ori că fac două bucăți din fiecare model, ori mai multe, Minu e încântată de acest tip de activitate. Noi lucrăm mult pe sortare, modelele fiind variate. Astfel își dezvoltă atenția și spiritul de observație.
6. Sosim cu oul!!!
Acesta e un exercițiu pentru motricitatea grosieră.
Am însemnat traseul și i-am explicat că trebuie să ajungă din punctul A în punctul B cu oul:
- într-o linguriță;
- într-un tub rămas de la hârtia igienică;
- într-un tub mai lung.
Motricitatea grosieră poate fi exersată chiar și purtând un ou între picioare sau cu ajutorul a două lingurițe (sau a unui clește).
7. Decorăm oul cu autocolant
Am decupat un ou mărișor și autocolant de diferite culori. La fel ca la celelalte activități, și aceasta se poate modifica puțin dacă dorim exersarea formelor geometrice, a culorilor sau chiar a numerelor.
Noi facem des activități de lipire a autocolantelor deoarece astfel Minu exersează motricitatea fină, coordonarea mână-ochi și concentrarea.
8. Sortare: greu-uşor/ sună-nu sună
Aceste activități sunt cam ușoare pentru un copil de peste doi ani, însă vârsta optimă e ceva relativ, fiecare copil având ritmul propriu de dezvoltare.
Noțiunea „greu-uşor” am tot exersat-o și acum îi e clară. Aș fi putut pune apă într-un vas și să mă axez pe caracteristica ouălor ușoare de a sta la suprafață și a celor grele de a se lăsa pe fundul vasului.
Activitatea sună-nu sună e tot simplă, însă poate fi mărit gradul de dificultate prin umplerea ouălor cu diferite compoziții și alegerea celor care sună la fel (pe principiul pezentat aici).
9. Of, trebuie lipit oul spart!
Tot o activitate în care am folosit autocolant (pentru că nu am găsit scotch-ul), dar se putea face și cu plasturi. Pe lângă dezvoltarea motricității fine, a coordonării mână-ochi și a concentrării, am insistat și pe ideea că uneori putem repara ce e stricat.
10. Mare-mic
Notiunile mare-mijlociu-mic îi sunt clare Minucăi și atunci am ales mai multe dimensiuni pentru a le pune în ordine. Astfel, a aproximat mărimile și astfel i-am explicat și noțiunile „mai mare-mai mic”. Cred că pentru ea, surioara mare, dar copil mic a fost momentul oportun să i se prezinte.
Ador activitățile pentru că sunt ieftine, pun imaginația la lucru, copilul își formează tot felul de conexiuni și deprinderi, își dezvoltă motricitatea (fină sau grosieră), atenția și coordonarea mână-ochi. Unele idei le-am găsit pe net, nu mai știu unde, nu mai știu când.
Spor la învățat prin joacă!
[…] Una din cele 10 activitati cu oua pentru toddleri. Restul pe 10 activități cu ouă pentru toddleri […]